Úton-útfélen

Budapest-Szombathely bringával

2013. július 10. 14:50 - gorbacsov

2013-07-06 16.30.15.jpg

Harmadik alkalommal tekertem el Szombathelyre a fővárosból, ezúttal végre nem egyedül értem oda. Pénteken este indultunk hárman Bencével és Nikivel, vasárnap délután érkeztünk. Mivel későn indultunk, az eredeti tervekhez képest kevesebbet mentünk első nap, így pénteken 44 kilométert, szombaton 123-at, vasárnap 108-at tekertünk. Az első túrához képest (Budapest - Tatabánya az 1-esen - Környe - Kisbér, a többi ugyanaz) ez hosszabb volt, a másodikhoz képest viszont rövidebb (Budapest - Kapolcs - Szombathely, 320 km). Sátras, vadkempingezős, csomagos túra volt, ahogy általában.

Táv: 275 km

Szint: 1776 m fel, 1665 m le

Idő: 14 óra nettó tekerés

Átlagsebesség: 18,5 km/h

Legnagyobb sebesség: 58,6 km/h

Mikor: 2013. július

1. nap

Délután 5-kor indultunk otthonról, a 13. kerületből, a 11. kerületben a Kockánál egészültünk ki Bencével. Aznap annyi volt a terv a késői indulás miatt, hogy sötétedésig menjünk ki minél messzebb a városból. Az agglomeráció Biatorbágynál ér véget, az 30 kilométer. Az első szakasz Budaörstől az 1-es főúton megy, nem túl kellemes, Biatorbágyig kell kibírni. Onnantól nyugodt utakon lehetett haladni.

2013-07-05 20.40.08.jpg

Biatorbágyon van bolt, be lehet vásárolni. 44 kilométert nyomtunk le aznap Etyekig jutottunk, a helyi horgásztavat szemeltük ki táborhelynek, hogy tudjunk fürdeni. Ennek a hátulütője, hogy rengeteg a szúnyog. Murvás úton lehet kimenni a faluból a tóhoz, amit a helyi horgászegyesület kezel. Mellette hétvégi házas terület van, nyugodtan lehet sátrazni. A tó menti nyárfák nem ideálisak a tűzrakáshoz, a nyárfa nagyon puha, hamar elég, folyamatosan kell rakni a tüzet, de legalább van program.

2. nap

Etyek után egy kemény emelkedővel indult a nap, onnantól kezdve hullámzó a terep Alcsútdobozig, sok lejtővel. Alcsútdobozon van cukrászda, de csak 11-kor nyit, itt reggeliztünk. A közeli boltban be lehet vásárolni. Felcsúton át kell tekerni, majd a falu végén balra kell lekanyarodni a 8126-os útra, ami a Vértesalján haladva egészen Sörédig, a 81-es útig visz.

2013-07-06 12.37.02.jpg

Az út mentén rengeteg eperfa van, mi meg pont jókor jártunk arra, hogy szüreteljük a hüvelykujj nagyságú gyümölcsöt. Sok helyen rázták a fáról az aláterített fóliára, hogy aztán a cefréshordóba kerüljön.2013-07-06 12.52.02.jpg

Sörédnél fordultunk rá a 81-esre, ami elég forgalmas, ezért érdemes kikerülni, ahol lehet. Móron megálltunk egy kocsmában, ahol útbaigazítást és hideg hosszúlépést is kaptunk. Egy kisbolt is van a kocsma mellett, kiváló fokhagymás-sajtos kiflivel és muffinnal. A móriaktól megtudtuk, hogy a Móri Karikára érdemes benevezni, és hogy a Babos-kút vize kiváló.

Ekkor kezdett el dörögni az ég, de a viharok állítólag sokszor elkerülik Mórt, mert a Vértes és a Bakony elterelik a felhőket. A városból visszamentünk a 81-esre, és Bakonysárkányig tekertünk, ahol végre le lehetett térni a főútról. A 81-esen amúgy célforgalom kivételével tilos biciklizni, de mi persze célforgalom voltunk. Bakonysárkány és Kisbér között teljesen kihalt út vezet (lásd az első képet), de Kisbér után sem sokkal forgalmasabb. Bakonyszombathely fontos állomás volt a túrán, az első Szombathely, amit érintettünk. A helyi kocsmáig jutottunk, amikor átcsapott felettünk a vihar. 190 forintért kaptunk 3 hosszúlépést és 1 szódát - olcsó volt, de nem volt jó.2013-07-06 19.03.00.jpg

Amint a vihar elvonult, továbbindultunk, hogy Pápára érjünk 21:22 előtt, amikor az utolsó vonat indult Szombathelyre, amivel Niki el tudott volna menni az előzetes terveknek megfelelően. Hamar utolértük az esőt, és egészen Gicig kitartóan áztunk, ahol a helyi kocsmában érdeklődtünk az alternatív lehetőségekről. A Kisbér-Pápa vonalon már nincs vonatközlekedés. A környéken nincs semmilyen lehetőség a meleg ételre, csak Pápán. Azért adtak egy tippet, hogy Lovászpatonán van egy vendéglő, amit érdemes megpróbálni. A lovászpatonai Trófea vendéglő persze nem volt nyitva, de legalább egy kocsmát találtunk. Ezúton ajánljuk mindenkinek a Kispipa kocsmát a patak mellett, a kocsmárosék, Gyuláék nagyon kedvesek és szeretik a magyaros pizzát. Mert hogy lehet Csótról Lovászpatonára pizzát rendelni! Nagyon hasznos infó: Csóti Aranysas Konyha és Pizzéria, 06 89 354 219.2013-07-07 07.35.47.jpg

A napi mérleg 123 kilométer volt. A 2. napi táborunkat a kocsma mellett, a patak partján vertük fel, és a járőröző polgárőrök sem zaklattak a faluban sátrazás miatt. Kis magyar valóság: a kocsma melletti Coop ajtaján nagy betűkkel hirdetik, hogy "Hitel nincs".

3. nap

Sikerült időben, 8-kor elindulni, így nem vártuk meg, hogy megszáradjanak a sátrak. A 8306-os és 8302-es utak vittek 20 kilométeren át Pápáig, ahol az egész országban látványosan terjeszkedő albán pékségek egyikében szereztük be a reggelire valót.

2013-07-07 08.11.26.jpg

Pápán elbúcsúztunk Nikitől, aki keményen lenyomott velünk 190 kilométert, aztán hazavonatozott Szombathelyre, hogy odaérjen a vasárnapi ebédre. Ketten folytattuk Kéttornyúlakon át az utunkat, hogy ne kelljen a Pápát elkerülő 83-ason menni. A 8404-es út vezet Celldömölkre, majd a város szélén keresztülhaladva Sárvárra. Sárvár előtt, még a sitkei domb megmászására készülve pihentünk a Borostyánkert Vendéglőben. Van 600-ért napi menü, na meg teke.2013-07-07 13.11.24.jpg

A Sárvár-Szombathely távot nem a legrövidebb úton, a 88-86-os úton tettük meg, így elkerültük a kamionokat és a nagy forgalmat, ennél jóval nyugodtabb az Ikervár-Vép útvonal. Elvileg van út Csénye és Megyehíd között is, de nem kockáztattunk. Délután fél 3-ra értük el a célt, az oladi Kilátó Szomjoltót. A napi táv 108 km, a teljes túra 275 km volt.

Összességében bár hosszabb, de jó útvonal ez is. Az 1-es és a 81-es út a legkényelmetlenebb szakasz, ezért általános jó tanács, hogy érdemes a három és négy számjegyű utakat választani.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.