Úton-útfélen

Kalandozunk.

Kismarosról Zebegénybe a Börzsönyön át

2011. június 20. 14:07 - gorbacsov

A júniust a Börzsönyben kezdtük, bringával. Péntek délután Kismarosig vonatoztunk Budapestről, onnan Kóspallagon át feltekertünk Kisirtáspusztára, ahol a kettő közül a kevésbé puccos kulcsosházban szálltunk meg. Szombaton túrázgattunk a Vasedény kulcsosházhoz, vasárnap pedig Nagybörzsönyön és az Ipoly völgyén át letekertünk Zebegénybe.

Táv: 51,4 km bringa + 6,5 km túra

Szint: 1012 m fel, 982 m le (bringa+túra)

Idő: Kismaros - Kisirtáspuszta kb. 2 óra

Kisirtáspuszta - Zebegény kb. 3 óra

Mikor: 2011. június

Mit vittünk magunkkal: montit, az nagyon jól jött az erdőben, meg a kátyúk miatt sem kellett aggódni; szerszámokat, bringás táskát, hálózsákot, elemlámpát, villogót, pumpát, zárat, vizet, kaját, ruhákat, esőkabátot, vécépapírt, gyufát/öngyújtót, bicskát, GPS-t. Meg még pár kevésbé fontos dolgot.

Útvonal:  Kismaros - Kóspallag - Kisirtáspuszta - Nagybörzsöny - Szob - Zebegény

Kismarosról Zebegénybe a Börzsönyön át nagyobb térképen való megjelenítése

Érdemes nagyban megnézni, mert a buta Google Maps az importálásnál szétszabdalja az útvonalat.

Ide kattintva letöltheted az útvonalat KMZ fájlban Google Földhöz.

Kismaros-Kisirtáspuszta

Kismarosról Nagymaros felé kb. két kilométer után jobbra kell áthajtani a vasúti aluljárón Kóspallag felé, ahol a hétvégi telkek között egyből meredeken kanyarog az út. Két kilométer alatt van 170 m szint, majd laza gurulás és könnyű tekerés jön a márianosztrai elágazásig, kb. 4,5 kilométeren át. Közben balra van egy leágazás a Törökmező Turistaház felé. A márianosztrai kereszteződésnél már ismét emelkedik az út, beérünk Kóspallagra, ahol több kocsma is van, lehet frissíteni. Kóspallag után a Kisinóci Turistaház mellett mászunk fel, hogy ezen a közel 8 kilométeren felszedjünk újabb 200 méter szintet, aztán jön egy laza gurulás (közben egy tisztáson elágazik jobbra lefelé az alternatív útvonal, a sárga turistaút, ami egy erdei szekérúton visz le Kisirtáspusztára), és máris a Szent Orbán Erdei Wellness Hotelnél vagyunk. Itt aztán véget is ér a jó minőségű aszfaltos út. Az erdei (már nem Szent Orbán) dózerúton már figyelni kell, jobbra alig észrevehetően egy falépcsőkkel nehezített ösvény vezet le Kisirtáspusztára, ahol 80 métert kell meredeken ereszkedni az erdei kisvasút sínpárjáig. Pár száz méter balra a síneken vagy az úton és megérkeztünk a kulcsosházhoz.

Mi megnehezítettük a saját dolgunkat, mivel Kóspallagon sörözgetve megvártuk, hogy a vihar utolérjen minket és bőrig ázzunk, aztán már majdnem sötétségben értük el a leágazó ösvényt a kulcsosház felé. De legalább láttuk, hogy a völgyekből száll fel a köd, ezt mobilos minőségű képpel illusztrálom:

Kisirtáspuszta

A BKV Előre turistaházában szálltunk meg. Közvetlenül a sínek mellett áll egy nagy ház 2 szobával, benne 6 db emeletes ággyal, konyhával és kamrával. A telket kettészeli a patak, a kis fahíd vezet át a rétre és a kis házhoz. A kerítésen kívül van a budi, folyóvíz nincs, csak a patakban, de simán lehet benne fürdeni. Inni kevésbé. Villany van. Térerő nincs. Ágyneműt/hálózsákot érdemes vinni. Tűzrakóhely, bogrács, kinti rönkasztalok és padok szolgálják a kényelmet. Mivel a ház elég dohos-nedves, jobb kint lenni, ha éppen nem zuhog, bár a fenyők elég jól felfogják a vizet. Grósz György a gondnok, Nagybörzsönyben lakik, ha kell, főz is. Meg hoz fát.

From Kismaros-Kisirtáspuszta-Zebegény

Panorámakép a házról és környékéről:

Vasedény Kulcsosház

Szombaton ide sétáltunk el egy kis kerülővel, csak hogy többet másszunk felfelé. Állítólag már láttak is szalamandrát a ház melletti kis tóban. A kulcsosház hátsó részén vezet fel egy lépcső a tetőtérben kialakított menedékhelyhez, ami mindig nyitva van a rászorulók előtt ágyakkal, pokrócokkal:

From Kismaros-Kisirtáspuszta-Zebegény

Visszafelé vaddisznókocát láttunk vagy tucatnyi kismalaccal. Persze nagyon veszélyes volt (nem).

Az erdei kisvasút

Nagybörzsönyből jár Nagyirtásra, Kisirtás érintésével, ez a menetrend:

Kisirtáspuszta-Zebegény

Sok eső esett, ezért megszenvedtünk a lejutással Nagybörzsönyig, sok helyen volt nagy sár az úton. Sokat nem kell gondolkodni, a sárga jelzés visz le a faluba. Közben kétszer kell átmenni egy-egy patakon, meg opcionálisan még egyszer a nagybörzsönyi kisvasútállomás mellett. Nagyjából végig lefelé visz az út, Nagybörzsönyben a falu végén kell egy kicsit felfelé tekerni, onnan viszont az Ipoly-völgybe le lehet veretni 3 kilométert. A végén kicsit váratlanul jön a stoptáblás kereszteződés, meg a kátyúkra is vigyázni kell. A kereszteződésben balra fordulva Ipolytölgyesen és Letkésen át jutunk be az Ipoly Vaskapujába, ahol áttöri a Börzsöny és a Helembai-hegység (vagy Kovácspataki hegyek) vonulatát. Ezen a részen az eső miatt béka- és csigatemető volt az útpálya. Ipolydamásd (itt van valahol egy várrom) után már Szob következik, a városka elején kanyarodik a hegy és Márianosztra felé a kisvasút. Szobról már elvileg van bringaút a parton, mi inkább a nem túl forgalmas főúton tekertünk 4 kilométert Zebegényig, ahol a dunai láblógatás után megvettük a jegyeket a budapesti vonatra. A bringaút folytatódik a Dunakanyaron át Vác felé, ha lett volna még időnk és energiánk, mi is folytattuk volna, mert érdemes.

Ez az útvonal nagyon nyugis, kis forgalmú, látványban és bringázás, azaz a gurulás-mászás szempontjából is változatos.

Következő bringázós célként a környéken a Börzsöny körbebiciklizését találtuk ki, mondjuk Váctól Vácig.

Végül a lepkére kattintva ott a többi kép:

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

volankombi 2011.06.20. 14:48:12

Faszaság volt. Amúgy vékonykerekű bringával is teljesen abszolváható, a Kisirtás-Nagybörzsöny rész kicsit necces ugyan, de defekt nélkül végigjöttem.